Tagliatelle på rotselleri med apelsin-/ basilikasås och höstprimörer


Var nyligen i Åbo med kollegor och besökte en hamn. Kul att komma ut i fält, tyckte jag, då mina arbetsdagar som forskare mest handlar om att sitta framför en dator. Så vidare mycket forskning blev det dock inte (för mig). Min uppgift var att gräva tre stycken 50 cm djupa grusgropar medan min doktorand fick springa runt med en cool röntgenpistol och mäta metaller i jorden. Så det var lite som att vara föräldraledig igen och hänga på en random lekplats. Hursomhelst, på kvällen åt jag en helt grym rotselleripasta som jag här försökt återskapa. Eller egentligen återstår bara ingrediensen rotselleri, allt annat är utbytt. Men just konceptet att göra ”tagliatelle” på rotselleri var för mig en grymt kul upptäckt. 

Rotselleritagliatelle

  • 1/2 Rotselleri 
  • salt

Skala rotsellerin. Hyvla tunna längder med mandolin. Skär därefter längderna i ca 1 cm breda band. Koka i saltat vatten i några minuter. Slå av vattnet när tagliatellen är al dente. Blanda ner ca hälften av såsen (se nedan) och toppa med höstprimörerna. Häll resterande sås på sidan av tallriken. ”För mycket sås” existerar inte i min värld.

Apelsin och basilikasås

  • 1 lök
  • 4 dl havregrädde 
  • 1 dl färsk apelsinjuice 
  • 1 buljongtärning 
  • 1/2 kruka basilika
  • olivolja

Finhacka löken och bryn med en skvätt olivolja på låg temperatur i en stekpanna. Tillsätt grädde, apelsinjuice och buljongtärning och koka ner såsen till ca halva volymen. Finhacka basilikan och rör ner strax innan servering. 

Höstprimörer 

  • 10 st rädisor
  • 250g skogschampinjoner
  • Salt
  • citronzest från 1/2 citron
  • 1 näve grönkål
  • 1/2 huvud romanesco broccoli
  • 1 msk finhackad gräslök
  • olivolja
  • 1/2 granatäpple

Skiva rädisorna tunna med mandolin eller kniv. Vänd runt rädisorna med en tsk salt i en bunke och låt stå ca 30 min. Häll bort vätskan. Tillsätt citronzest, olivolja och strimlad grönkål. Dela broccolin och koka i några minuter i lättsaltat vatten. Grovhacka champinjonerna och stek dessa gyllenbruna med olivolja i en medelhet stekpanna. Lägg på höstprimörerna på tagliatellen och toppa med granatäpplekärnor. Njut!

/Erik

Kommentera

