Wienersemlor

Semla. Bilden jag ser framför mig är en blöt, geggig brödbit omgiven av ett hav av varm mjölk. Så serverades semlan i min familj och sen några generationer tillbaka i släkten. Och jag gillade det (!) i alla fall som barn, då det krävde minimalt med tuggmotstånd vilket gjorde att man på kort tid (innan mamma och pappa hann reagera) kunde trycka i sig ett gäng semlor på raken. Men som vuxen har semmelätande inte direkt intresserat mig oavsett om mjölken funnits med eller ej. Jag tycker helt enkelt att semlor är lite för geggiga och i mitt tycke en aning överskattade som bakverk. 

Något som däremot passar mig är wienerbröd. Så varför inte kombinera det bästa med semla och wienerbröd och göra en wienersemla. Resultatet blev en krispig bulle men med allt det gottiga i en semla. Mumma! Dessutom tog det inte speciellt mycket längre tid än att göra än vanlig semla. Receptet nedan räcker till 8 st wienersemlor. 

Wienersemla

  • 25 g söt jäst
  • 1,5 dl havremjölk
  • 1 krm salt
  • 1 msk socker
  • 2 tsk no-egg 
  • 2 msk vatten
  • 4 dl vetemjöl + lite extra vid kavling
  • 200 g kylskåpskallt margarin
  • 2 dl vispbar vegetabilisk grädde
  • 100 g mandelmassa
  • florsocker

Rör jästen med lite av havremjölken i en bunke tills jästen löst sig. Tillsätt resterande havremjölk salt och socker. Vispa i en annan bunke no-egg och vatten till ett skum. Tillsätt no-egg-skummet till mjölk-röran och blanda väl. Tillsätt därefter mjöl under omrörning och knåda tills degen är smidig och släpper från kanterna. Tillsätt lite mer mjöl om det behövs. Låt därefter degen vila i kylskåp ca 10 min. 

Kavla ut degen på ett mjölat bakbord till en 40*30 cm rektangel. Hyvla 100 g av margarinet med en osthyvel och täck på hälften (40*15 cm) av degytan. Vik den icke margarintäckta degdelen över den margarintäckta delen. Tryck ihop ytterkanterna. Vik därefter degen ytterligare en gång men använd de längre delarna så att du får en yta på ca 20*15 cm. Kavla försiktigt ut degen ytterligare en gång till måtten 40*30 cm. Hyvla 100 g av margarinet, lägg på halva degen och vik ihop degen på samma sätt igen. Kavla därefter ut degen till måtten 40*30 cm. Vik sedan degen 3 gånger långs kortsidan så att degen har måtten 30*10 cm. Skär i 8 bitar och nyp ihop spetsarna på undersidan så att du får något som liknar bullar. 

Lägg bullarna stående (som hjul) på bakplåtspapper på en plåt och låt jäsa i 30 min. Pensla med havregrädde eller havremjölk och grädda 6-8 min mitt i ugnen på 250 grader. 

Låt bullarna svalna. Vispa växtgrädde och blanda mandelmassa med lite av grädden. Skär av toppen på semlan. Fyll bullarna med mandelmassa-röran, spritsa ett par lager växtgrädde och lägg på locket. Pudra wienersemlan med florsocker. 


/Erik

Kommentera

