Pizza med rostad grönkål, syrad fänkål och ostronskivling

Vilka minner får ni upp när ni hör orden ”hemgjord pizza”? Misstänker hela skalan från sladdrig botten med burkchampinjoner till frasiga mästerverk. Efter att själv ha investerat i en pizzasten och bakspade har jag själv lyft nivån från mediokra pizzor till något som jag tror jag skulle kunna våga bjuda en italienare på. 

Här följer ett pizzarecept med rostad grönkål, syrade grönsaker och stekt ostronskivling. Och istället för ost så har jag använt mig av lite rester av cashewnötost smaksatt med soltorkade tomater och basilika. Recept cashewnötosten finner ni här. Men går så klart att skippa osten helt också eller om man gillar smältbar veganost kör på det. 

Pizzadeg

  • 50 g jäst
  • 5 dl vatten
  • 4 msk olja
  • 1 tsk salt
  • 14-15 dl vetemjöl

Lös jästen i lite fingervarmt vatten. Tillsätt resten av vattnet, olja och salt. Tillsätt vetemjölet och knåda för hand eller i bakmaskin tills degen är smidig. Låt jäsa under handduk i ca 30 min.

Tomatsås

  • 500 g passerade tomater
  • 1 msk tomatpuré
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 msk rödvin
  • 1 buljongtärning
  • 1 nypa svartpeppar
  • 1 tsk torkad basilika
  • olivolja

Finhacka vitlöken och stek med olivolja i en stekpanna. Tillsätt passerade tomater, tomatpuré, rödvin och buljong och låt småputtra (reducera såsen) i 10-15 min. Smaka av med peppar, torkad basilika och salt. 

Syrade grönsaker

  • 1 dl ättiksprit 
  • 2 dl strösocker
  • 3 dl vatten
  • 1/2 fänkål
  • 1 rödlök
  • 1 morot

Tillsätt ättiksprit, strösocker och vatten i en kastrull. Värm upp tills sockret löst sig och låt svalna. Skiva fänkål, rödlök och morot tunt med en mandolin eller kniv. Tillsätt grönsakerna i laget och låt stå minst 1 timme. 

Rostad grönkål

  • 200 g grönkål
  • olivolja
  • flingsalt

Sätt ugnen på 220 grader. Häll ut grönkålen på en plåt täckt med bakplåtspapper och masera in grönkålen med olivolja. Strö över lite flingsalt och stoppa in plåten i ugnen i ca 10 min. 

Stekt ostronskivling 

  • 200 g ostronskivling
  • olivolja
  • flingsalt

Stek ostronskivling i en stekpanna med rikligt med olivolja på medelhög värme tills svampen fått en bra yta. Strö över flingsalt.

Pizza

Stoppa in pizzastenen i ugnen och sätt på ugnen på 275 grader på grillfunktion.  Dela pizzadegen i 6 olika bitar. Kavla ut pizzorna på ett mjölat bakbord. Använd extra mjöl så att inte pizzan fastnar. Lägg upp pizzan på bakspaden och tillsätt därefter tomatsåsen, öar av cashewnötost, och sist svampen. Stoppa in pizzan i ugnen (på pizzastenen) i 6-8 min tills pizzan fått en bra yta. Ta ut pizzan och tillsätt den rostade grönkålen och de syrade grönsakerna. 

Lämna en kommentar