4 x veganska smörgåspålägg 

Innan jag började äta veganskt var mitt standardpålägg smör, ost och någon form av grönsak. Så när jag sa farväl till smöret och osten för gott fick jag börja använda min fantasi och kreativitet för att hitta nya goda påläggskombinationer. Det som i början verkade som en utmaning är idag lekande lätt. Det finns så mycket att välja mellan!

Nu för tiden finns det ju flera goda varianter av färdiga vegetabiliska pålägg, som hårdostar, mjukostar, vegoskinka, salami, m.m. men för en nybörjare kan det ändå vara svårt att på rak arm komma på vad en ska köpa hem om en vegan kommer på besök. 

Därför listar jag här fyra exempel på jättegoda smörgåspålägg som även allätare borde uppskatta:

  1. Veganskt smör (t.ex. det här), Violife ost (t.ex. pizza flavour), tomat, gurka och basilika.
  2. Vegansk cream cheese (t.ex. Oatly På mackan), avokado, hackad rödlök, tångkaviar och pressad citron.
  3. Rödbetshummus, avokado och torkad gräslök.
  4. Tahini, tunt skivad banan och flingsalt.

Utöver mackor finns mycket annat gott att äta till frukost. Under vår kategori Frukost samlar vi våra recept och idéer.

/Agnes

Lämna en kommentar