Vegansmör


En sak som många tycker är svårt som vegan är att hitta goda alternativ till smörgåspålägg. Jag köper helst inte vegetabiliska margariner och använder ibland vegmayo som fett på mackan under osten. Men jag har saknat ett smör som passar på rostat bröd ihop med t.ex. marmelad. Därför blev jag så glad när jag sprang på det här receptet från A Virtual Vegan på ett smör som tar ca 5 minuter att göra, smälter på rostat bröd och smakar jättegott! Receptet är i amerikanska mått, men jag har här omvandlat det till svenska mått. Efter tips från läsare har jag fått veta att det även funkar att använda majsmjöl istället för mandelmjöl. Smöret håller i ca 2 veckor i kylen.

Vegansmör

Tillredningstid: 5 min

  • 4 msk mandelmjöl eller majsmjöl
  • 5 msk havremjölk
  • 1 tsk näringsjäst (B-jäst, finns på bl.a. hälsokostaffärer och ger en ”ostig” smak)
  • ½ tsk salt
  • ½ tsk äppelcidervinäger
  • 2 msk olivolja
  • 1,2 dl smält och rumstempererad doftfri kokosolja (t.ex. den ekologiska från Renée Voltaire som är deodoriserad)
  • Ev. en nypa gurkmeja för att ge mer gul färg.

Smält kokosoljan och låt svalna till rumstemperatur.

Mixa under tiden mjöl, havremjölk, bjäst, salt, vinäger och ev. gurkmeja i en mixer tills att vätskan är helt slät (mixa i omgångar i ca 3 min). Använd en slickepott för att få ner vätska  som fastnar på kanterna så att all vätska mixas fint. 

Blanda i den rumstempererade, smälta kokosoljan och olivoljan och mixa i ca 1 minut tills att röran är blank och fluffig.

Häll upp i en glasskål med lock och ställ i kylen i några timmar. Håller i kylen i ca 2 veckor. Smöret vinner på att tinas upp lite utanför kylskåpet innan servering då det mjuknar och blir mer följsamt. Smöret passar utmärkt på rostat bröd då det smälter precis som vanligt smör. Men det funkar inte att använda i matlagning.
 

2 reaktioner till “Vegansmör

Lämna en kommentar