Risgrynsgröt med saffran


Har alltid varit en sucker för tomtegröt. Och när min farfar för tre decennier sedan presenterade den briljanta idéen att byta ut sockret mot sirap trodde jag att gröten var fulländad. Men nu inser jag att jag haft fel  i alla dessa år. Saffran är nämligen den hemliga ingrediensen till den ultimata tomtegröten. 

Saffranstomtegröt (6 portioner)

  • 2,5 dl grötris
  • 5 dl vatten
  • 3/4 tsk salt
  • 8-9 dl havremjölk
  • 1 hel kanel
  • 1 paket saffran

Koka upp ris i saltat vatten och rör om. Koka under lock i 10 min utan omrörning. Tillsätt mjölken, saffran och kanelen, rör om och koka upp på nytt. Lägg på locket och låt gröten svälla på svag värme i ca 4o minuter. Låt svälla ytterligare om gröten är för lös, och tillsätt mer havremjölk om den är för fast. Njut med rikligt av sirap, kanel och gammaldags hafremjölk (Oatly). 

Lämna en kommentar